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FUMA Contemporary Tokyo | BUNKYO ART

Key Hiraga Masterpiece Exhibition Days of Wines and Roses -1960s-'90s-

平賀敬大作展
酒とバラの日々 その世界
-1960s-'90s-

FUMA Contemporary Tokyo|文京アートは9/17より「平賀敬大作展 酒とバラの日々 その世界 -1960s-'90s-」を開催いたします。
FUMA Contemporary Tokyo|BUNKYO ART will host "Key Hiraga Masterpiece Exhibition Days of Wines and Roses -1960s-'90s-" from 9/17.
【Artist Bio】


会期 | Dates
9/17 Tue. - 9/28 Sat. 12:00-19:00
日月祝休|Closed Sun., Mon. and National holiday


会場 | Venue
FUMA Contemporary Tokyo

〒104-0042 東京都中央区入船1-3-9長﨑ビル9F
9F, Nagasaki Bldg., 1-3-9 Irifune, Chuo-ku, Tokyo, 104-0042 JAPAN

 

Artist at his atelier in Paris
【ギャラリーステートメント】
平賀敬(B. 1936) は高校時代に浅草に通い刺青師のデザインを手伝う。この頃から絵描きになりたいとデッサンを始める。1958年立教大学経済学部卒業。

1957年「第1回アジア青年美術家展」に入選し、1963年「第7回シェル美術賞展」入賞。1964年の第3回国際青年美術家展では大賞を受賞した。

1965年ニューヨーク近代美術館の学芸員であったウィリアム・リーバーマンが平賀のアトリエを訪れる。その際、平賀の絵画の質の高さに衝撃を受け、1965〜1967年にかけてアメリカの8つの美術館を巡回した画期的な展覧会「日本の新しい絵画と彫刻展」に出品を決め、ニューヨーク近代美術館のコレクションとして、初期のキャリアの特徴的なほぼモノクロームの作品である《窓》(Mado、1964年)を購入した。

日本では「もの派」の登場により絵画に物語性を盛り込むということは反対されていた時代、公団住宅の密集した窓とヒッチコック映画の「裏窓」にヒントを得たという、マンガのコマ割を思わせる構図と物語性を持った作品は、当時の美術界に新風を巻き起こした。1965年よりパリに留学、アトリエを構えた平賀は、批評家のガシオ・タラボに見い出され、1966年「フィギラシオン・ナラティヴ(物語的具象)」展(パリ、プラハ、ローザンヌ、リヨン、チューリッヒ)にデイヴィッド・ホックニーらとともに出品される。以降、ヨーロッパ各地の画廊で個展を開催する他、ニューヨーク近代美術館、パリ近代美術館、パリ市立美術館、ルンド美術館、アムステルダム市立美術館、サンフランシスコ美術館、京都国立近代美術館、長崎県立美術博物館など、活躍の場を広げていく。

60年代後半には、線が次第に整理され、具象的イメージが明確となり、爆発するように鮮やかな色彩で虚飾の仮面を剥いだ人間の本能を描き出すような「H氏の優雅な生活」というシリーズを発表し、第10回サンパウロ・ビエンナーレ(1969年)の日本代表に選ばれる。

レアリテ・ヌーベル賞、サロン・ド・ボザール賞などに出品し、74年帰国した。
題材はパリの歓楽街・ピガールの人間模様から、帰国後は、心の中で温めてきた日本的モティーフへと徐々に変容する。俳句、短歌、漢詩、書、落語を愛し、独自のユーモアとエスプリはそのままに日本の伝統的な風物を巧みに織り交ぜ、「現代の絵師」と呼ばれた。

フマギャラリーでは74年から8回個展を開催、文京アートではこれまでに20回展示を開催している。他、東京国立近代美術館、国立国際美術館、東京都美術館、宮崎県立美術館、群馬県立館林美術館、埼玉県立近代美術館、横須賀美術館、などの展覧会に出品。2000年大規模個展「現代の絵師 平賀敬のアヴァンギャルド 戯作画展 」(平塚市美術館)の開催を目にし、同年箱根の自邸で永眠。

今展では、ニューヨーク近代美術館に所蔵されている同シリーズの「窓」やパリ時代から晩年のシリーズまで、60年代から平賀作品と共に歩んだ弊廊のコレクションの集大成をご覧頂けます。是非ご高覧ください。

【Gallery statement】

Key Hiraga (b. 1936) went to Asakusa during his high school years to help a tattoo artist with his designs. Around this time, he started dessin to become a painter. He graduated from Rikkyo University in 1958 with a degree in economics.

He was selected for the 1st Asian Young Artists Exhibition in 1957, the 7th Shell Art Award (Present Idemitsu Art Award) in 1963 and awarded the grand prize at the 3rd National Young Artists Exhibition.

In 1965, William Lieberman, a curator at the Museum of Modern Art, New York, visited Hiraga's studio. At that time, Lieberman was struck by the quality of Hiraga's paintings and decided to include them in the groundbreaking exhibition “New Japanese Paintings and Sculpture,” which toured eight American museums from 1965 to 1967. He also purchased “Mado (Window)" (1964), a nearly monochrome work characteristic of his early career, for the collection of the Museum of Modern Art, New York.

At the time when “Mono-ha” in Japan was opposing to the idea of incorporating narrative into paintings, his work, with its composition and narrative reminiscent of the frame layout of a comic book, which was inspired by the dense windows of public apartment blocks and the Hitchcock film “Rear Window”, caused a stir in the art world at the time. In 1965, Hiraga went to Paris to study and set up his studio, where he was discovered by the critic Gassio Tarabo and exhibited with David Hockney and others in “La figuration narrative” exhibition (Paris, Prague, Lausanne, Lyon, Zurich) in 1966. Since then, he has had solo exhibitions at galleries throughout Europe, as well as at the Museum of Modern Art, New York, the Museum of Modern Art, Paris, Musee de la Ville de Paris, the Lund Museum, Stedelijk Museum Amsterdam, Fine Arts Museums of San Francisco, the National Museum of Modern Art, Kyoto, and the Nagasaki Prefectural Museum, etc.

In the late 1960s, the lines gradually became more organized, the figurative images became clearer, and the series “The Elegant Life of Mr. H,” which seemed to depict human instinct unmasked by false pretenses with explosive and vivid colors. In 1969, he was selected to represent Japan at the 10th Sao Paulo Biennale.
He exhibited at the Réalité Nouvelle and Salon de Beaux Arts, and returned to Japan in 1974.

After returning to Japan, he gradually transformed his subject matter from the human drama of Pigalle, a Parisian pleasure quarter, to the Japanese motifs that he had been warming in his heart. A lover of haiku, tanka, Chinese poetry, calligraphy and rakugo, he has been called a “modern painter” for his skillful interweaving of traditional Japanese scenes while maintaining his unique sense of humor and esprit.

He has had eight solo exhibitions at Fuma Gallery since 1974, and has had 20 exhibitions at Bunkyo Art. Other exhibitions include the National Museum of Modern Art, Tokyo, the National Museum of Art, Osaka, the Tokyo Metropolitan Art Museum, the Miyazaki Prefectural Art Museum, Gunma Museum of Art, Tatebayashi, the Museum of Modern Art, Saitama, and the Yokosuka Museum of Art, Yokosuka, etc. In 2000, he saw a large-scale solo exhibition “The Fictional Avant-Garde Works of Key Hiraga Exhibition” (Hiratsuka Museum of Art), and in the same year he passed away at his home in Hakone.

In this exhibition, you will see the “Mado (Window)" from the same series in the collection of the Museum of Modern Art, New York, as well as works from the Paris period to the later years of Hiraga's life. The exhibition will be the compilation of the gallery's collection of Hiraga works from the 1960s onwards. We look forward welcome your visit.

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